Skip to main content

    Hvorfor skal jeg sponsorere amerikansk fodbold?

    Amerikansk fodbold er en sport, der er på vej frem i Europa. Den har derfor fanget manges interesse og tiltrækker dermed en masse sponsorater fra virksomheder i hele Europa. Sponsorerne er begyndt at kunne se det store potentiale, der ligger i at bakke op om amerikanske fodboldhold og organisationer, da denne sport ikke alene har en meget alsidig og loyal fanskare, men også vokser eksponentielt dag for dag. At blive sponsor for amerikansk fodbold kan være en af de bedste beslutninger, jeres organisation kan træffe og det kan hjælpe jer til at fremstå som en innovativt virksomhed, der er med fremme, hvor det sker og som er hurtig til at spotte samfundsmæssige trends.

    Vi har opstillet 11 gode grunde til, hvorfor man burde sponsorere amerikansk fodbold og vi er sikre på, at de kan hjælpe med at motivere til at bidrage til denne fantastiske sport.

    Her er en række gode grunde til, hvorfor man burde sponsorere amerikansk fodbold:


    1. Jeres målgruppe

    Stort set alle virksomheder i verden arbejder ihærdigt på at få adgang til den vigtige aldersgruppe fra 18-35 år. Det er en vigtig aldersgruppe, hvor vi begynder at udvikle loyalitet overfor forskellige brands og gerne holder os til dem resten af livet. Virksomheder, der beskæftiger sig med økonomisk planlægning, forsikringer, forbrugsvarer, biler, teleydelser samt bryggerier og mange andre typer virksomheder investerer milliarder af dollars i deres jagt på denne målgruppe i takt med, at disse forbrugere begynder at have en holdning til de forskellige brands.

    Amerikansk fodbold har rigtig godt fat i denne målgruppe. Amerikansk fodbold er vokset ganske pænt over de seneste 20 år og fansene er i gennemsnit yngre end de fans, man finder inden for mere etablerede former for sport som f.eks. fodbold, rugby eller basketball. Derudover har videospil som Madden NFL bidraget til at opbygge en ganske ung og ivrig fanskare op over hele Europa.

    2. Enjoy Timely Delivery

    Entusiaster inden for sporten i Europa er meget ivrige efter at se, at sporten vokser og udvikler sig. Spillere, fans, trænere osv. viser stolt og gerne deres engagement i sporten og amerikansk fodbold er et miljø, hvor man snakker sammen. Sponsorer, som kan identificere sig med dette miljø, bliver hurtigt anerkendt og påskønnet af alle, der er involveret i sporten og da sportens tilhængere er en slags trendspottere og kendere inden for amerikansk fodbold, så vil de også være mere tilbøjelige til at spotte og gøre sig bekendt med jeres brand. I modsætning til fodbold, rugby og basketball har amerikansk fodbold ikke rigtigt nogle “almindelige” fans. Fansene her er typisk meget engagerede og helt opslugte af sporten. Denne type miljø er som skabt til alle slags virksomheder eller brands.

    Innovative virksomheder forstår, at forbrugerne forbinder varer med de ting, som de går op i og hvis man er involveret i amerikansk fodbold, ja så er der en stor sandsynlighed for, at fansene her vil tage brandet til sig.

    3. Amerikansk fodbold i kraftig vækst

    For 20 år siden var der færre end 400 spillere på seniorniveau (18+) i Europa. I dag er der flere end 1500 hold i 35 europæiske lande og derudover er der flere end 700 hold på juniorniveau i aldersgrupperne 15-18 år og 12-15 år, som følger lige i hælene på dem. Et klart og tydeligt billede af hvor hurtigt det går. Sporten er i de senere år vokset så kraftigt, at der nu er flere end 200 kvindehold i Europa samt et ukendt antal af flag football-organisationer. Flag football er en version af amerikansk fodbold, hvor der ikke er kontakt. Denne version af sporten har også vundet indpas i mange lande. Sporten er også meget populært i USA og ligger faktisk nr. 1 som den mest populære sport. Dette viser med al tydelighed sportens vækstpotentiale i et stort marked. Baseball var, ligesom fodbold i Europa, den mest populære sport i USA i mere end 100 år, lige indtil amerikansk fodbold for godt 20 år siden overhalede baseball og blev den mest sete og mest fulgte sport i landet. Set i lyset af den voldsomme vækst er det slet ikke utænkeligt, at amerikansk fodbold lige pludselig kan udfordre fodbold som den mest populære sport i Europa.

    4. Jeres budskab forstærkes og står skarpt

    Som sponsor inden for amerikansk fodbold har man tæt på monopol på publikums opmærksomhed. Alle de store fodboldhold har hundredevis af sponsorer, hvilket vil sige, at budskaberne drukner i en masse støj. Som sponsor på amerikansk fodbold har man langt en langt højere grad af indflydelse på dit publikum, da der er færre sponsorer at konkurrere med. Når en fodboldfan under en kamp ser 300 forskellige reklamer, så kan man ikke fastholde hans opmærksomhed. Som holdsponsor vil man ideelt set gerne ind på et marked, hvor der er mindre kamp om opmærksomheden og hvor man derfor har nemmere ved at fastholde publikum på sin virksomheds budskab.

    5. Amerikansk fodbold er en spændende sport

    Spillet foregår i et højt tempo og med en meget høj grad af intensitet ulig nogen anden form for sport. Det er også et meget strategisk spil, som i lighed med skak appellerer til intellektet. Tilsæt så nogle cheerleaders og andre underholdende indslag, så har man en helt unik oplevelse. Hvis man ønsker at blive set som en interessant virksomhed, så er det uden tvivl en god idé at involvere sig i en sport, som folk synes er spændende.

    6. Forbind jeres brand med de positive værdier i amerikansk fodbold

    Amerikansk fodbold har et ry for at give unge mennesker nogle gode værdier. Styrke, teamwork, engagement, strategi, helhed og kraft er alle kerneprincipper i sporten. Innovative virksomheder forstår, at når man linker sit brand til nogle veldefinerede og sunde principper, så kan man komme langt i forhold til at udvikle entusiastiske forbrugere og positiv brandopmærksomhed. Jeres brand kan også være repræsentant for disse værdier hos kernepublikummet blot ved at være forbundet med det rigtige amerikanske fodboldhold.

    7. Pengene rækker længere

    Hvis man bruger det samme beløb på amerikansk fodbold som på almindelig fodbold, så får man langt mere værdi for pengene i amerikansk fodbold. Hvis man f.eks. lægger 20.000 euro hos et hold som Manchester United eller Bayern München, så får man måske et klap på skulderen som tak. For et hold af den kaliber betyder et sådant beløb ikke meget, hvilket afholder mere end 95% af virksomhederne fra at investere her. Men et sponsorat på 20.000 euro til et amerikansk fodboldhold vil give en helt unik position som holdets brand samt en vip-behandling, som man ikke finder mange andre steder. Holdet vil bygge en markedsføringskampagne op omkring jeres brand, bruge jeres logo osv. ved enhver given lejlighed, man får gratis billetter, bliver nævnt på sociale medier og holdet vil reklamere for jeres virksomhed på deres website. Held og lykke, siger vi bare, med at få de fordele hos Real Madrid til den pris.

    8. Bliv en banebrydende sponsor

    Man bliver en del af en sport i voldsom vækst. Jeres virksomhed kan være med fra starten og få lov til at præge udviklingen og væksten. Jo tidligere man springer på toget, jo større chance er der for at få en langsigtet tilknytning til sporten i takt med, at den vinder større og større popularitet. Gatorade er et godt eksempel på et af de brands, der har sponsoreret National Football League i rigtig lang tid. De har været NFL-sponsor siden 1983 – Det var de i mange år, før det blev den mest populære liga i USA og i dag er Gatorade det brand, man automatisk forbinder med NFL. I dag er NFL den mest profitable sportsliga i verden og Gatorade har profiteret massivt af sin tilknytning til denne liga.

    9. Mange virksomheder i milliardklassen har allerede meldt sig på banen

    Brands som Levi’s, Chrysler, Dodge, Swarco, Raiffeisen, og New Yorker har allerede meldt sig på banen som storsponsorer for europæisk amerikansk fodbold. De har hver især hovedsponsorposter for forskellige hold i Tyskland og Østrig, hvor sporten har fået godt fat. Hold som Swarco Raiders Tirol of Innsbruck,  New Yorker Lions i Braunschweig og Raiffeisen Vikings Vienna har endda inkorporeret deres respektive sponsorer i deres holdnavne. Det er ikke alene kreativt, det er win-win for både sponsor og hold.

    10. Kom i kontakt med en stor befolkningsgruppe

    Mange af disse virksomheder har specielt fokus på udlændinge, der bor og arbejder i landet, da der er et stort forbrugerpotentiale i denne gruppe. Når man flytter til et nyt land, så kender man hverken sprog, kultur eller virksomhederne i det nye land. Fra det øjeblik man ankommer til det nye land, udvikler man automatisk loyalitet over for noget af alt det nye. Firmaer som ING har gjort det til en mærkesag at komme i kontakt med disse grupperinger med forståelsen for, at alle har brug for en bankkonto, når man flytter til et nyt land. De er ikke alene om denne taktik – mange firmaer markedsfører sig i stor stil mod grupper af mennesker, der bor og arbejder i et andet land end deres eget og forsøger at skabe et tæt bånd til dem så tidligt som muligt og så ofte som muligt. Så godt som alle amerikanske fodboldhold i Europa har mindst fem udenlanske spillere fra lande som USA, Afrika, Mellemøsten eller andre lande i Europa. Det giver en helt unik chance for at skabe et tæt bånd til denne gruppe af mennesker, både spillere og fans.

    11. Få adgang til et nyt og uudnyttet marked

    Amerikansk fodbold er stadig en alternativ sportsgren med mange fans, som ikke har nogen interesse i almindelig fodbold. På grund af denne forskel vil et sponsorat i almindelig fodbold ikke give adgang til denne målgruppe, da amerikanske fodboldspillere og fans slet ikke følger med i almindelig fodbold. Hop med på vognen nu, så I ikke forspilder chancen for at få fat i denne voksende befolkningsgruppe, som følger med i amerikansk fodbold. Mange virksomheder, som følger den slagne sponsorvej og støtter almindelig fodbold, høster ikke frugterne, som hænger lavt og er klar til plukning, hvorimod de innovative virksomheder, der kan se vækstpotentialet inden for amerikansk fodbold, kommer til at høste de helt store fordele.