Hvorfor skal jeg sponsorere amerikansk fodbold?
Amerikansk fodbold er en sport, der er på vej frem i Europa. Den har derfor fanget manges interesse og tiltrækker dermed en masse sponsorater fra virksomheder i hele Europa. Sponsorerne er begyndt at kunne se det store potentiale, der ligger i at bakke op om amerikanske fodboldhold og organisationer, da denne sport ikke alene har en meget alsidig og loyal fanskare, men også vokser eksponentielt dag for dag. At blive sponsor for amerikansk fodbold kan være en af de bedste beslutninger, jeres organisation kan træffe og det kan hjælpe jer til at fremstå som en innovativt virksomhed, der er med fremme, hvor det sker og som er hurtig til at spotte samfundsmæssige trends.
Vi har opstillet 11 gode grunde til, hvorfor man burde sponsorere amerikansk fodbold og vi er sikre på, at de kan hjælpe med at motivere til at bidrage til denne fantastiske sport.
Her er en række gode grunde til, hvorfor man burde sponsorere amerikansk fodbold:
1. Jeres målgruppe
Stort set alle virksomheder i verden arbejder ihærdigt på at få adgang til den vigtige aldersgruppe fra 18-35 år. Det er en vigtig aldersgruppe, hvor vi begynder at udvikle loyalitet overfor forskellige brands og gerne holder os til dem resten af livet. Virksomheder, der beskæftiger sig med økonomisk planlægning, forsikringer, forbrugsvarer, biler, teleydelser samt bryggerier og mange andre typer virksomheder investerer milliarder af dollars i deres jagt på denne målgruppe i takt med, at disse forbrugere begynder at have en holdning til de forskellige brands.
Amerikansk fodbold har rigtig godt fat i denne målgruppe. Amerikansk fodbold er vokset ganske pænt over de seneste 20 år og fansene er i gennemsnit yngre end de fans, man finder inden for mere etablerede former for sport som f.eks. fodbold, rugby eller basketball. Derudover har videospil som Madden NFL bidraget til at opbygge en ganske ung og ivrig fanskare op over hele Europa.
2. Enjoy Timely Delivery
Entusiaster inden for sporten i Europa er meget ivrige efter at se, at sporten vokser og udvikler sig. Spillere, fans, trænere osv. viser stolt og gerne deres engagement i sporten og amerikansk fodbold er et miljø, hvor man snakker sammen. Sponsorer, som kan identificere sig med dette miljø, bliver hurtigt anerkendt og påskønnet af alle, der er involveret i sporten og da sportens tilhængere er en slags trendspottere og kendere inden for amerikansk fodbold, så vil de også være mere tilbøjelige til at spotte og gøre sig bekendt med jeres brand. I modsætning til fodbold, rugby og basketball har amerikansk fodbold ikke rigtigt nogle “almindelige” fans. Fansene her er typisk meget engagerede og helt opslugte af sporten. Denne type miljø er som skabt til alle slags virksomheder eller brands.
Innovative virksomheder forstår, at forbrugerne forbinder varer med de ting, som de går op i og hvis man er involveret i amerikansk fodbold, ja så er der en stor sandsynlighed for, at fansene her vil tage brandet til sig.
3. Amerikansk fodbold i kraftig vækst
For 20 år siden var der færre end 400 spillere på seniorniveau (18+) i Europa. I dag er der flere end 1500 hold i 35 europæiske lande og derudover er der flere end 700 hold på juniorniveau i aldersgrupperne 15-18 år og 12-15 år, som følger lige i hælene på dem. Et klart og tydeligt billede af hvor hurtigt det går. Sporten er i de senere år vokset så kraftigt, at der nu er flere end 200 kvindehold i Europa samt et ukendt antal af flag football-organisationer. Flag football er en version af amerikansk fodbold, hvor der ikke er kontakt. Denne version af sporten har også vundet indpas i mange lande. Sporten er også meget populært i USA og ligger faktisk nr. 1 som den mest populære sport. Dette viser med al tydelighed sportens vækstpotentiale i et stort marked. Baseball var, ligesom fodbold i Europa, den mest populære sport i USA i mere end 100 år, lige indtil amerikansk fodbold for godt 20 år siden overhalede baseball og blev den mest sete og mest fulgte sport i landet. Set i lyset af den voldsomme vækst er det slet ikke utænkeligt, at amerikansk fodbold lige pludselig kan udfordre fodbold som den mest populære sport i Europa.
4. Jeres budskab forstærkes og står skarpt
5. Amerikansk fodbold er en spændende sport
Spillet foregår i et højt tempo og med en meget høj grad af intensitet ulig nogen anden form for sport. Det er også et meget strategisk spil, som i lighed med skak appellerer til intellektet. Tilsæt så nogle cheerleaders og andre underholdende indslag, så har man en helt unik oplevelse. Hvis man ønsker at blive set som en interessant virksomhed, så er det uden tvivl en god idé at involvere sig i en sport, som folk synes er spændende.
6. Forbind jeres brand med de positive værdier i amerikansk fodbold
Amerikansk fodbold har et ry for at give unge mennesker nogle gode værdier. Styrke, teamwork, engagement, strategi, helhed og kraft er alle kerneprincipper i sporten. Innovative virksomheder forstår, at når man linker sit brand til nogle veldefinerede og sunde principper, så kan man komme langt i forhold til at udvikle entusiastiske forbrugere og positiv brandopmærksomhed. Jeres brand kan også være repræsentant for disse værdier hos kernepublikummet blot ved at være forbundet med det rigtige amerikanske fodboldhold.
7. Pengene rækker længere
8. Bliv en banebrydende sponsor
Man bliver en del af en sport i voldsom vækst. Jeres virksomhed kan være med fra starten og få lov til at præge udviklingen og væksten. Jo tidligere man springer på toget, jo større chance er der for at få en langsigtet tilknytning til sporten i takt med, at den vinder større og større popularitet. Gatorade er et godt eksempel på et af de brands, der har sponsoreret National Football League i rigtig lang tid. De har været NFL-sponsor siden 1983 – Det var de i mange år, før det blev den mest populære liga i USA og i dag er Gatorade det brand, man automatisk forbinder med NFL. I dag er NFL den mest profitable sportsliga i verden og Gatorade har profiteret massivt af sin tilknytning til denne liga.
9. Mange virksomheder i milliardklassen har allerede meldt sig på banen
Brands som Levi’s, Chrysler, Dodge, Swarco, Raiffeisen, og New Yorker har allerede meldt sig på banen som storsponsorer for europæisk amerikansk fodbold. De har hver især hovedsponsorposter for forskellige hold i Tyskland og Østrig, hvor sporten har fået godt fat. Hold som Swarco Raiders Tirol of Innsbruck, New Yorker Lions i Braunschweig og Raiffeisen Vikings Vienna har endda inkorporeret deres respektive sponsorer i deres holdnavne. Det er ikke alene kreativt, det er win-win for både sponsor og hold.